Principer för att skriva ”bra erotik”

Giving a reader a sex scene that is only half right is like giving her half a sex scene. It is not half as cute as a whole kitten; it is a bloody, goodawful mess (Mittelmark, 2009)

Sex is notoriously difficult to write about. Even celebrated authors struggle to describe this basic, essential human behavior in ways that are actually sexy. Too often, their best attempts still fall into the realms of the too cheesy, too flowery, too technical, too cold, or too … icky to work. As readers, most of us are only too familiar with the feeling of reading a book, being happily absorbed in the plot, only to be ripped out of that absorption by a terribly written love scene. (Rutherford-Morrisson, 2015)

Många säger att det är svårt att skriva om sex. Varför är det så? En anledning är att sexskildringar sticker ut eftersom sex är så viktigt. Sexskildringar provocerar. De är dessutom relativt korta och därför lätta att kritisera om de inte stämmer med läsarens syn på saken. Skamkänslorna är aldrig långt borta och besserwissermentaliteten sällan så tydlig som i kritiken av sexskildringar. Alla vet hur det inte borde vara. Antingen håller sig sexskildringen inte inom normen för hur läsaren tycker att de borde vara, eller så håller de sig inom normen för hur sexskildringar bör vara och är tråkiga, repetitiva och tillför inget. De kan säga alltför mycket med det grova svenska språket, eller de säger ingenting i ett moln av omskrivningar som inte hetsar upp.

[Her breasts] were perfect rounds, white as mare’s milk and tipped with ruby nipples that puckered as my gaze passed over them. Her body was hairless. Her pudenda were also entirely devoid of hair. The tips of her inner lips protruded shyly from the vertical cleft. The sweet dew of feminine arousal glistened upon them. / Wilbur Smith, Desert God, (nominerad till ”Bad sex award” 2014)

Ett övergripande tips är att om du som författare inte känner dig bekväm med att skriva en sexscen så gör det inte. Det går alldeles utmärkt att skriva en storsäljare utan en enda sexscen och risken med att försöka kanske inte motiverar arbetet och våndan.

Det här rådet kan inte nog betonas. Vänd om. Gör det inte. Det finns fortfarande tid att ångra dig. Riskerna är enorma (Bitvald, 2014)

A freshly made ear and a freshly made vagina look very much alike, Tengo thought. Both appeared to be turned outward, trying to listen closely to something – something like a distant bell. / Haruki Murakami (nominerad till ”Bad sex award” 2013)

Benedict (222, s. 42) formulerar elva principer för välskriven sex:

  1. En sexscen är ingen manual
  2. En bra sexscen behöver inte innebära att sexet är bra. Ena parten kanske är nöjd och den andra besviken, vilket laddar fortsättningen av berättelsen.
  3. Det är helt okej att bli upphetsad av sina egna sexscener.
  4. Rädslan är författarens bästa vän. Utsatthet, fysisk eller känslomässig, lyfter berättelsen.
  5. Sex är spännande att läsa om, men karaktärsbeskrivningen, som bland annat framträder i en sexscen, är det viktigaste, och enligt Benedict det vi kommer ihåg
  6. Det är karaktärerna som bestämmer vad saker ska kallas (kuk, pitt, lem, penis, könsorgan, fallos, familjelycka, … fitta, snippa, skreva, grotta, buske, muff, mus, …)
  7. Ordval spelar roll: torrt, kallt, grått eller fuktigt, saftigt och rosa.
  8. Lyssna på dina karaktärer och låt dem styra. Fokusera på och bygg upp spänningen mellan dem.
  9. Karaktärerna måste vilja, och vilja intensivt.
  10. En bra sexscen handlar om sex, och något mer. Sexscenen måste ha ett syfte och bidra till berättelsen. Vad är karaktärerna ute efter? Vad säger det om dem?
  11. Vad karaktärerna är för varandra är nyckeln till en bra sexscen. Har de varit gifta i 30 år eller mötts för tio minuter sedan på dansgolvet? Ett äkta par sedan 30 år har mycket gemensamt, en komplex historia tillsammans. De har rutiner för hur de älskar och de gör det regelbundet, bekväma och avslappnade i situationen. Trots att de känner varandra väl har de ändå många hemligheter om sina fantasier och vad de åtrår för varandra. De vet vad som kan och bör berättas.

Now his big generative jockey was inside her pelvic saddle, riding, riding, riding, and she was eagerly swallowing it swallowing it swallowing it with the saddle’s own lips and maw — all this without a word. – Tom Wolfe (nominerad till “Bad sex award 2012)

Följande punkter från diverse bloggar betonar och lägger till (Bitwald, 2014) (Skybäck, 2011), (Lindqvist, 2017) (Tennant-Moore, 2016) med flera:

  • Gör det inte.
  • Berörande. Ha en djupare konflikt i fokus för sexscenen. Det står mer på spel än sex när de gör det och det och det, och helst också något som förstärker spänningen i scenen. Varken sex, humor, skräck, sorg, ångest går att skriva berörande utan att linda in det i verkligheten.
  • Det grova svenska språket måste behandlas med varsamhet eftersom det är kargt och ordfattigt. Använd inte ord som vårtgård. Känner du dig inte bekväm med orden du använder, undvik scenen.
  • Precis prosa som ger insikter om den mänskliga naturen.
  • Stämning och laddning är viktiga ingredienser. Det måste finnas något hemligt, en dragningskraft, och en dynamik mellan det som sägs och inte, mellan det som visas och inte.
  • Sexscenen måste vara kulmen av en lång uppbyggnad av attraktion och känslor

En plötslig sexscen eller ett plötsligt oanständigt ord har samma effekt på läsaren som taffligt sex utan förspel och utan egentlig attraktion har i verkliga livet – det är antingen tragiskt, komiskt, direkt avtändande eller en kombination av alla tre, och med plötsliga löften om celibat som möjlig konsekvens. (Bitwald, 2014)

  • Andra kommer att läsa det du skriver. Acceptera det fullt ut eller avstå från scenen.
  • Trovärdigt. Gestalta vad som händer och hur det känns på ett relativt realistiskt sätt. Undvik alltför mycket poetiska omskrivningar och metaforer. Det får inte heller skrivas som om det vore en medicinsk diagnos
  • Både intellektet och kroppen måste få sitt. Annars blir det antingen inte upphetsande eller bara pornografi.
  • Andra sinnen än det visuella bör aktiveras. Här gäller visa och inte berätta på en helt ny nivå.

We come now to material where ‘doing your best’ is just not good enough. We come to an area so rife with peril that it would be irresponsible of us to do anything but baldly plead with you to turn back now. When it comes to sex (…), we must insist that if you can’t do something right, give it up. … Any of the following crimes against fiction can prevent the publication of your novel. Committing several will prevent the publication of novels by anyone whose name is similar to yours, just in case. (Mittelmark, 2009)

Hur skriver man så att berättelsen håller sig till punkterna ovan? Så här tycker Benedict (2002, s. 51 – 52):

  • Sex är inte ett bankomatuttag – engagera alla sinnen
  • Anställ en inredningsarkitekt – skapa en miljö som stöttar scenen och dess syfte
  • Karaktärerna behöver inte samtala, men de kan – dialogen berättar om karaktärerna, hur de ser på sex och vilka konflikter som är relevanta i sexscenen. Dialogen som leder fram till sex är ofta mer intressant än sexet.
  • Inget behöver beskrivas explicit, men allt måste beskriva precist med detaljer – det är detaljerna som får oss att bli förälskade, enligt Benedict (2002, s. 59) och det som träffar oss och drar oss med i en sexscen. Porr är enligt henne explicit, men minimalt precist. Allt är alltid detsamma i porr.

En sista punkt är att överraska, som i all litteratur. Läsaren kan förutsättas vara nyfiken, men samtidigt otålig. Det måste etableras en spänning som får läsaren att undra över vad som ska ske härnäst. I porr är det givet. Några olika typer av överraskning är:

  • Oväntat handlande av en eller flera karaktärer.
  • Oväntad kommentar eller dialog.
  • En oväntad distraktion – kanske det ligger någon under sängen?
  • En oväntad insikt – till exempel i en otrohetsaffär.
  • Oväntat språk – lek med ord, bilder, metaforer ….

Kanske är det så att det mest upphetsande är det som inte alls skrivs ut, som i skräckberättelser där det bara blir tyst när situationen (scenen, karaktärerna, relationerna, beskrivningarna) är etablerad?

En svårighet som ännu inte berörts är den att skriva ur det andra könets perspektiv.

Här gäller det att utnyttja testläsare och annat stöd för att inte gå fel. Engstrom (2015, s. 29-30) menar att det är omöjligt för en man att veta hur en kvinna tänker om sex och för en kvinna att veta hur en man tänker.

This is the key: If you are a woman, and you think you know how a man thinks, you are wrong. If you are a man, and you think you know how a woman thinks, you are wrong.

Hon generaliserar grovt utifrån sina erfarenheter som skrivcoach och karaktäriserar kvinnors sexfantasier som intima, speciella, viktiga för karaktären. Sex ska vara romatiskt och gärna på en exotisk plats. För mannen gäller det omvända, sex för sexets skull, som en fysiskt kraftprov, gärna hemma iden egna sängen. En rejäl dos research och ödmjukhet rekommenderas inför det andra könets erfarenheter, hur det känner och tänker.

Make sure that if you’re a man writing from the woman’s point of view (or vice versa), that your female chararcter’s experience is female. Make sure you’re using the correct vocabulary. Men and women think differently, act differently, talk differently, experience life differently. Use a little humility and do your research. Writing from the point of view of the different sex is a lot harder than you think, and it’s easy to spot a fake (Engstrom, 2015, s. 33)

Annonser