Analyser med hjälp av tipsen om bra erotik ska skrivas

För att exercera de sätt att skriva ”bra erotik” som vi diskuterat ovan kommer här korta recensioner av två relativt nya och omskrivna erotiska svenska romaner. En enda natt av Simona Ahrnstedt är en romantisk novell och Dödlig åtrå av Susanne Ahlenius marknadsförs som Sveriges första erotiska deckare.

Presentationer av författare och innehåll kommer i samband med romanen om det skulle behövas.

En enda natt, Simona Ahrnstedt – Sveriges romancedrottning

Här följer en lite längre recension av romanen En enda natt som är skriven av Simona Ahrnstedt.

Genren för En enda natt är helt klart romance. Det i sin tur innebär att sex är en tillåten ingrediens. Med den profilering författaren har är det en nödvändig ingrediens. Titeln antyder sex och även baksidestexten talar om ”en natt ingen av dem kan glömma”.

Baksidestext

 En enda natt är en berättelse om hämnd, maktkamp men framför allt: förbjuden kärlek. Natalia De la Grip är en av finansvärldens unga supertalanger. Som kvinna, född in i överklass och rikedom, förväntas hon mest intressera sig för mode och inredning. Men Natalia har alltid gått sin egen väg. Envist och stenhårt arbetar hon för sitt mål: att få fadern, patriarken, att se och erkänna hennes kompetens och ge henne en plats i familjeföretagets styrelse. David Hammar är en uppkomling och finansvärldens meste bad boy. Trots sin arbetarklassbakgrund har han lyckats bli en av Sveriges rikaste riskkapitalister. Han är lika beundrad som avskydd och dessutom känd för sina glamorösa kärleksaffärer. På grund av händelser i det förflutna är han ute efter hämnd på familjen De la Grip. Kanske kan han komma åt dem via dottern, Natalia? När David bjuder ut Natalia på lunch blir hon både nyfiken och vaksam. Hon vet att männen i hennes familj hatar honom, men undrar varför. Hon vet också att David dejtar filmstjärnor och prinsessor, inte alldagliga finanskvinnor. Lunchen blir oväntat trevlig och mot sin vilja dras de till varandra. Attraktionen som uppstår leder så småningom till en natt ingen av dem kan glömma. Båda är tagna av kemin dem emellan, men de intalar sig själva att det aldrig kan bli något. Relationen är fullkomligt otänkbar, de är fiender, det var bara en enda natt. Eller?

Handling om, handling av och händelser (förförelse, sexakt och orgasm)

Första sexscenen kommer först på sidan 116. Det är 115 sidor av upptrappning och stigande förväntningar där vi får veta allt mer om Natalie, David och de andra. Vi får följa med på frukost på Grand Hotel och en picknick på en lyxbåt ute i skärgården.

Författaren är en kvinna och hon använder sig av tredje person preteritum. Berättarperspektivet skiftar många gånger i romanen. Först Natalie, sedan David och så tillbaka till Natalie. Nytt kapitel och så berättar Åsa.

Det ständiga perspektivbytet är inte så förvirrande som det låter utan bidrar till att skapa en tät stämning där vi oftast får följa den person som har mest att berätta. Detta gäller även under sexscenerna som vi får följa både ur hans och hennes perspektiv. Den första halvan av den första sexscenen får vi följa ur Davids perspektiv, till dess han får sin orgasm, sedan får vi följa resten av scenen, fram till dess Natalie får orgasm ur hennes perspektiv. För det mesta är det inga problem.

Är det någon skillnad på de två perspektiven? Nej, det är svårt att se skillnaden på om det är han eller hon som berättar och det är det kvinnliga perspektivet som dominerar. Följande scen berättas ur Davids perspektiv, men bara nätt och jämt. Allt fokus är på henne, förutom när han kommer.

Långsamt, med blicken låst vid hennes, lät han henne glida ned igen, såg i hennes blick hur han fyllde henne. Hon andades tungt och han upprepade rörelsen tills hon också tog upp rytmen.

”Så skönt”, sa hon med dov röst och ha såg att hon befann sig långt borta. Långsamt slöt hon ögonen och lät huvudet falla bakåt till det våta håret snuddade vid hans ben. Upp och ner, med våta hala ljud, flämtningar och kvidanden.

David kom.

Utan stil och utan hänsyn exploderade han. Det gick så fort och han hann inte hejda sig så istället tog han ett hårt tag om hennes höfter … Han slöt ögonen och kollapsade mot soffan. (Ahrnstedt, 2015, s. 123)

Den här sekvensen är mer trovärdigt manlig:

Han tog med handen om kuken och styrde in den. Hennes höfter började röra på sig och hon slog upp ögonen. David höll den guldiga blicken med sin, släppte den inte en millisekund, såg i hennes ögon hur hon njöt av att han fyllde henne. Hon var som varmt silke kring honom, hett och våt, svullen efter orgasmen. Egentligen ville han ta henne hårt, själviskt, men han tvingade sig till att vara försiktig, visste inte riktigt vad hon tålde eller tyckte om (ibid. s. 163).

Syfte med sexscenerna

Vad är det som står på spel när de har sex?

Bidrar sexscenerna till berättelsen?

Efter den långa förförelsen i början hade det varit mycket märkligt om det inte kom en sexscen för att rensa bordet. I romanen kommer det ett antal scener tätt efter varandra.

Scenerna består inte bara av sexakten. De lyfter framför allt fram karaktärerna och de konflikter som Davids och Natalie drar med sig in i förhållandet.

Dramatik och spänning

Sexscenernas dramatik ökas av att David, och läsaren, vet om saker som kommer att hända som Natalie inte vet. Det droppas en hel del information i scenerna när karaktärerna lär känna varandras historia.

Inget våld i sexscenerna även om ordet ”hårt” förekommer en del gånger. Vid något tillfälle tänker David att han skulle vilja ta Natalie hårdare, men håller tillbaka.

När Natalie hävdar att hon inte ”ligger runt” ökas insatsen när läsaren samtidigt vet att David kommer att försöka krossa hennes familjs bolag.

Berättelsen kryddas genom att att mycket i berättelsen bedöms ur ett jämställdhetsperspektiv. De onda är kvinnohatare, de goda jämställda.

Sexscener som berör

Karaktärerna måste vilja och vilja intensivt

Ömsesidigt givande och tagande

Nyhetens behag eller trygghet

Den första sexscenen upptar 14 sidor av romanens 500 sidor, efter att läsaren längtat i 115 sidor. Det är upplagt för en eldig scen och så blir också. Bara 25 sidor senare kommer nästa träff, 8 sidor, Bara 20 sidor senare är det dags igen 2*2 sidor, ytterligare en scen hinns med trettio sidor senare, 2 sidor, innan det är dags för den stora kampen om bolaget att starta. Totalt ungefär 25 sidor het sex på lite drygt 200 sidor.

Det är alltid fantastisk sex till slut i alla scenerna även om mindre bakslag beskrivs som när Natalie kommer smeker fel del av Davids kropp. Scenerna beskriver ett ömsesidigt givande och tagande där de ständigt lyssnande famlar sig fram medan de utforskar varandras sexualitet. Inte spontant och lekfullt, men innerligt, ärligt och respektfullt.

Scenen med Michael och Åse är ett exempel på försoningssex efter bråk. Både den scenen och de andra har en tydlig känsla av nyhetens behag. Det kan också anas i minskningen av antalet sidor som ägnas åt sexscenerna. Sex blir vardag och ointressant om det inte direkt är en del av handlingen.

Både David och Natalia njuter hejdlöst och det är lätt att dras med som läsare. Utan den långa uppstarten innan första sexscenen hade de inte varit lika intressanta. Same, same, som till exempel de i Femtio nyanser av honom.

Flera av recensionerna på nätet vittnar om att sexscenerna gett rosor på kinderna, De kännetecknas som ”heta”, ”sexig”, ”ångande”. Förutom en recension från Feministbloggen var det ingen som klagade på sexscenerna. Att det handlade om en stark kvinna fick fler positiva kommentarer än sexscenerna.

Relationer

Det finns en uppsjö av relationer som spelar roll i romanen men den som är hetast är den mellan David och Natalia. Hur gör Ahrnstedt för att krydda den? Spänningen mellan man och kvinna, klasskillnaden och Davids hämndbegär på Natalies familj är tre viktiga komponenter. Natalie är sviken av sin före detta pojkvän och har inte haft en man på länge, han är åtrådd av alla kvinnor. Han är en stenhård finansman som krossar drömmar, ett finansmonster, hon är en smart analyserande kvinna från samma bransch. Hon beskrivs som rekorderlig och han som stenhård och manipulativ, när det behövs. De har också likheter sm att båda tycker att det är okej att jobba dygnet runt för att nå sina (yrkesmässiga) mål.

Sinnlighet

Intellekt och kropp

Språket i sexscenerna är målande och det finns många beskrivningar av hur David och Natalia utforskar varandra.

Hon studerade David över vodkaglasets kan. Hon hade aldrig träffat en man som kunde sitta naken i en soffa och ändå se ut som om han utövade full kontroll över rummet. Han ställde ner glaset. Långsamt drog han med handen över hennes ben, strök den mjuka pläden åt sidan. Natalie blundade och lät sig svepas med av känslan. Han hade sådana otroliga händer, starka och säkra. Han masserade hennes fötter, hennes vader.

”Så mjuk”, mumlade han.

Natalia hörde ett ljud, som ett spinnande, och insåg att det måste komma från henne själv (ibid., s. 125)

En delscen som sticker ut är när David smeker Natalia efter att det gått för fort för honom.

I en senare scen, där han också smeker henne, tenderar beskrivningen mot att bli en manual:

Han böjde fingrarna, letade och lyssnade. Hon mumlade något ohörbart och han hittade den. Han pressade mot den mjuka punkten med fingrarna, böjde sig ned mellan hennes ben, slöt munnen om hennes klitoris och sög. Natalie exploderade. (ibid., s. 163)

Karaktärer

Under de första hundra sidorna får vi inte veta så mycket om huvudpersonernas utseende. Detaljer fylls i allt eftersom men även efter att ha läst hela boken är det fortfarande svårt att se hur författaren tänkt sig dem. Däremot har läsaren med god fantasi fyllt i det som behövs.

När det gäller Natalie så skildras hon indirekt, via de människor hon möter (Åsa, David), via hennes situation, via sina kläder och hur hon beter sig (minimalt arbetsrum, litet skrivbord, strikt tidlös grå dress, disträ och en drömmare, men effektiv och supersmart, tuff, kosmopolitisk, seriös, torr självdistans med humor, sval yta, ser pålitlig ut, ärlig, rekorderlig, små ljudlösa rörelser  …). Natalie har ett ”alldagligt utseende” och ser ”oansenlig” ut, men exakt hur hon ser ut får läsaren bara ledtrådar om (långa fingrar, långa mörka fransar, hon är längre än David trodde). Natalies väninna Åsa skapar en kontrast med sitt nagellack, de rödmålade läpparna och sina exklusiva moderiktiga kläder.

David beskrivs ett antal gånger av Natalie, men det enda vi som läsare egentligen får veta är att han är snygg, galet attraktiv och med otroligt attraktiva drag. Han har intensiva ögon med en blick som blixtrar till ibland. De antyds en hel del positiva egenskaper under den långa lunch som skildras. Han skryter inte och är inte dominant.

Davids könsorgan beskrivs inte direkt men två gånger snuddar berättelsen vid ämnet.

längtansfullt dröjde hon vid hans bröst, hans ben, hans …ja, . Han var magnifik (ibid. s. 127)

Hon hade aldrig riktigt förstått skönheten hos den manliga kroppen förut. Men nu begrep hon precis. (ibid. s. 159)

Hon frossade i känslan av att knappt kunna ta emot honom i munnen, sög och slickade utan att känna skam (ibid. s. 200)

Natalie har ett brinnande operaintresse och en favorittenor. Det är svårt att inte tänka på Christian Grey i Femtio nyanser av honom. Möjligen är Natalie medvetet eller omedvetet skapad som en kvinnlig spegelbild av Christian? I båda romanerna älskas det vid poolen och en lyxutflykt leder till den första sexscenen. Både Natalie och Anastasia i Femtio nyanser av honom beskrivs som extremt känsliga för sina älskares beröring. De har oralsex i båda romanerna och Natalies och Anastasias sugande beskrivs i liknande termer. Natalie är inte oskuld som Anastasia, men det var länge sedan hon gjorde det, så hon är lite orolig för hur det ska kännas.

David spelar fotboll, Christian Grey golf och Natalia tennis.

Dialog

Även i dialogen finns det samstämmighet med Femtio nyanser av honom.

Jag vill att du kommer för mig igen, Natalia, viskade han. Kom, manade han medan han stötte i henne. (ibid. s. 129)

Något liknande säger även Christian Grey.

Det finns här och där inslag av humor i sexscenerna som avdramatiserar dem. Det finns även andra sidoutflykter som lättar på trycket. Natalie berättar till exempel för läsaren varför hon har vodka hemma.

Miljöbeskrivning

Detaljnivån

Det är sparsmakat med miljöbeskrivningar i romanen. Oftast lyfts bara enstaka särdrag fram. Hon sitter vid bordet längst in, det är trångt på baren, båten är enorm och har ett fördäck där de får plats att äta och så vidare. Inte mer miljö än det absolut behövs.

I den mörka hallen var hon som en skugga (ibid. s. 117)

Tröjan föll ner på stengolvet (ibid. s. 117)

… drog ur örhängena och la dem på hallbordet (ibid. s. 117)

Hennes andhämtning ljöd i den tysta våningen (ibid. s. 118)

Den miljöbeskrivning som sticker ut är den av Davids takvåning, som precis som den Christian Grey äger i Femtio nyanser av honom är ”ögonbedövande” lyxig med pool och vidunderlig utsikt. En udda detalj som påpekas flera gånger är att David har en stålklocka, men sedan sägs inget mer om den.

När det gäller sexscenerna är beskrivningen mer utförlig och fördelas på handlingar, sinnesintryck, dialoger och inre tankar.

Han skakade på huvudet. ”Tänk inte”. Med ena handen tog han försiktigt tag om hennes haka och hon flämtade till när hans mun täckte hennes. (ibid. s. 118)

”Det är ingen fara”, svarade David och blinkade. ”För jag gör det naturligtvis jämt”

… ”Jag bjöd med dig upp. Jag vill det här. Och jag har – eh – skydd.” (ibid. s. 118-119)

Exotiska doften av kryddor och något träslag (ibid. s. 119).

Han brukade inte ha dåligt samvete, intalade han sig. Natalia ville det här. De var vuxna människor, det var bara sex, inget annat (ibid. s. 119).

Språk och ordval

Klitoris nämns två gånger. Natalie talar också om att hon sluter handen runt ”hans upphetsning” och nämner Davids ”erektion”, medan David och den mer frispråkiga Åsa Bjelke talar om ”kuken”. Några Fler intima ord används inte.

Precis prosa som ger insikter om den mänskliga naturen

Några djupare insikter om den mänskliga naturen ger inte romanen. Att David hamnar i knipan mellan att hämnas på en familj och samtidigt älska med en familjemedlem är lite utanför de flesta läsares referensramar. Att kärleken övervinner allt, om författaren vill det, är heller ingen nyhet.

Trovärdighet

Lite för många sammanträffanden för att handlingen i romanen ska kännas trovärdig. Däremot är sexscenerna trovärdiga, möjligen med undantag för de tre orgasmerna under första natten tillsammans, där de i övrigt sitter hela natten i soffan, lyssnar på opera, smuttar på vodka och pratar. När solen går upp klär David på sig och går, antagligen för att jobba.

Överraskningar runt karaktärer eller i sexscenens handling, händelser, språk, eller dialog.

Det finns flera överraskningar i handlingen. En del av dem handlar om vad som hänt tidigare i deras liv, men det finns också överraskningar kopplat till sexscener.

När Natalie och David träffas på båten blir det inget sex. Läsaren resignerar. När de något senare tar farväl efter båtturen bjuder hon plötsligt upp honom till sin våning, och till sin egen förvåning accepterar han erbjudandet. Anledningen att inget händer på båten är att han, slarvigt nog, inte tagit med sig skydd, Hon har ett helt paket uppe i sin våning.

En annan överraskning är när Natalie smeker Davids rygg, han reagerar starkt, och hon förstår vad som hänt honom.

Vad andra tycker

”Simona Ahrnstedt är vår svenska ”sex-romantik” drottning. Ingen har som hon kunnat ta upp tråden efter succén ”Femtio nyanser”. Många försöker, men bara Ahrnstedt har hittills lyckats.

… sexscenerna ytterst vackert, detaljerat och kärleksfullt beskrivna. Alla olikheter till trots är parterna i hennes romaner alltid jämställda, ingen form för underkastelse hos Ahnrstedts kvinnor!

… Att Ahrnstedt undviker alla grova eller kliniska könsord utan att man lämnas i tvivel om vad som åsyftas är kanske en svaghet men gör samtidig texten mera njutbar. Jag skulle dock gärna se en förnyelse av språket med namn för våra intimate kroppsdelar.”

/LitteraturMagazinet, Esther Hansen

 

”Nej, nej, nej. Jag blev så otroligt besviken. Ok, på slutet var det en riktig bladvändare, i stil med en deckare, men fram till dess var det en lång och ganska plågsam resa. Det började heller inte bra med först namnet, de la Grip, de la är franskt och Grip svenskt. Otroligt irriterande. …

Natalias pappa som den hänsynslösa rasistiska och sexistiska patriark som inte tvekar att förskjuta sin dotter, är inte trovärdig. Inte heller hans känslokalla fru och den smarta Natalias förhållande till dem….

Sedan sexet. Åh herregud sexet! Det måste ju finnas variation, men detonera är inget ord jag vill höra i samband med sex. Variationen på sexord var för stor, men samtidigt så sa Natalia ”Skit också” varje gång David uppenbarade sig. Ingen variation där alltså. Sedan kan jag inte heller låta bli att nämna att allt är mycket stereotypt. Visst, det är feministiskt och det är starka kvinnor, men precis som Stieg Larsson så är de onda otroligt onda och de goda genomgoda. Och sexet hade kunnat skildrats betydligt mer feministiskt.

/Feministbiblioteket

Styrkan med boken är dels attraktionen mellan Natalia och David som jag tycker är verkligt bra beskriven, och dels att boken även innehåller en historia med förvecklingar som rör sig utanför attraktionen. Boken innehåller flera rätt långa och detaljerade sexscener, men faktum är att jag tycker att de också är bra. I alla fall sitter jag inte och småfnissar eller tycker det är pinsamt…

/Lottens bokblogg

 Intervvju med Simona Ahrnstedt på SVT

Som författare får hon ofta förklara – och försvara, varför hon skriver romance, trots att det är en av världens största litterära genrer. Många tror att de bara handlar om sex.

– Ta min senaste bok, ”En enda hemlighet”, till exempel. Där för jag komplicerade resonemang kring tredje världen, bistånd och rasism. Det är aldrig någon som pratar om det. Det är alltid erotiken vi pratar om, säger hon.

Lyckliga slut att en bok ska klassas som romance krävs kärlek med förhinder. En kärlekshistoria är central i berättelsen, och de älskande ska få varandra på slutet.

– Det här är böcker som läses, skrivs och diskuteras av kvinnor över hela världen. För mig är det här en samhällsfråga. Varifrån kommer den här konstiga inställningen att det inte är viktigt, inte intressant, att det är ytligt? Det är inte ovanligt att jag får höra, att ”jag ska också skriva en sån där bok som handlar om kärlek och snusk. Det verkar lätt.” Men man hör inte så mycket av de författarna sedan. Det är faktiskt inte så lätt att skriva de här böckerna, säger hon.

De två romanerna ”En enda natt” och ”En enda hemlighet” har redan kommit ut på Bonnierförlaget Forum och sålt i 100.000 exemplar i Sverige. Serien kommer snart ut i USA, där romance är en dubbelt så stor genre som deckare. I dagsläget har böckerna sålts till 15 länder.

/SVT Kulturnyheterna 2015

 

Dödlig åtrå, Susanne Ahlenius – Sveriges första erotiska deckare

Baksidestext

Alice Wiklund, ung utredare på Rikskriminalen i Stockholm, blir utsedd att hjälpa Scotland Yard med ett långdraget fall. De jagar en seriemördare som är beräknande, samvetslös och lämnar sina offer märkta med en bisarr kärleksförklaring. Alice går upp i sitt nya arbete men inser snart att det inte är alla i gruppen som uppskattar hennes närvaro. Livet i London blir än mer komplicerat när hon träffar bartendern med de bärnstensfärgade ögonen som gör henne näst intill galen av åtrå. Vad är det han döljer bakom sin frustrerande arrogans?

Handling om, handling av och händelser

Deckaren börjar redan i första kapitlet med att en effektiv affärskvinna försöker ragga upp en snygg man i en bar. Hon tror att hon misslyckas men han väntar utanför på henne i sin bil. De älskar i bilen, det blir brutalt och kvinnan svimmar av i ett strypgrepp. Läsaren kastas rakt in i handlingen på det mest våldsamma sätt. Kvinnan hålls bunden och våldtas av mannen och scener från detta där bara antydningar om vad som händer ges i korta kapitel genom hela boken.

Den andra sekvensen av scener som direkt relaterar till sex bygger på möten mellan Alice och en bartender. Det börjar med att hon tillfredsställer sig själv när hon tänker på honom (s. 69) och längre fram träffas de också och älskar (s. 115-116). Gott om sidor för att bygga upp en stämning som förför läsaren, vilket också görs. Sexscenerna där Alice och bartendern älskar är också våldsamma. Är det bartendern som är mördaren?

Det finns en uttalad ide hos författaren att skriva en erotisk deckare, antagligen med förhoppning om att sälja många böcker. Antagligen har det gått ganska bra för det har kommit ytterligare två böcker om deckaren Alice. Författaren är en kvinna och i båda sekvenserna av sexscener är det en kvinna som berättar och vi får följa det som händer ur hennes perspektiv. Tredje person, preteritum. Om man ska döma av recensionerna på Goodreads och Boktips så är den övervägande delen av läsare kvinnor. Betygen varierar dramatiskt från 0 till 5.

Dramatik och spänning

En kommentar som dök upp flera gånger i recensionerna var att sexscenerna hindrade handlingen men de läsare som tycker så måste vara lättstörda. Av de trehundra sidorna är inte mer än en handfull avsatta för sex och den längsta scenen är den som inleder deckaren. Det står tydligt i baksidestexten att detta är en erotisk deckare och om sexscenerna skulle tas bort skulle det bara vara ännu en deckare bland många andra.

Syfte med sexscenerna

Bidrar sexscenerna till berättelsen?

Vad är det som står på spel när de har sex?

Utan den sexscenen i första kapitlet hade boken tappat hela sin spänning. De korta inblickarna i tortyrkammaren där offret hålls inlåst är skrämmande, framför allt för det som inte skrivs ut.

Något hon undvek att titta på var stålbänken, Ovanför bänken hängde en stålvajer. Hon rös när hon tänkte på den. (s. 114)

Scenerna mellan Alice och bartendern hänger lösare i den dramatiska kurvan. Men de behövs för att motivera genren erotisk deckare. Att hon och han hittar varandra är något av ett mirakel, men sådant händer stup i ett i fiktionens värld. Att de är förälskade råder det ingen tvekan om och de njuter fullt ut av varandra i sexscenerna. Men, vad handlar scenerna när de älskar om mer än sex och förälskelse? Vad står på spel för Alice och bartendern när de älskar? Är det skräcken för att binda sig som är problemet?

Sexscener som berör

Det antyds djupare konflikter hos huvudkaraktärerna men vad de består av är oklart. Något sparas till de andra två böckerna i den triologi som nu finns att köpa. Antagligen har de konflikterna erotiska undertoner.

Det som berör i Dödlig åtrå är främst våldsamheten och vansinnet hos det onda som antyds hos mördaren och hans handlingar.

Karaktärerna måste vilja och vilja intensivt

Det går inte att ta miste på att Alice vill älska med sin bartender, inte heller att mördaren behöver sina offer. Kriteriet att karaktärerna måste vilja och vilja intensivt är uppfyllt.

Relationer

Två relationer sticker ut och skildras parallellt. Den första är sexbrottslingens relation till sitt offer som vi för det mesta får gissa oss till. Den andra är relationen mellan Alice och bartendern som fördjupas allt eftersom i boken. Relationen blir till det beroende som kännetecknar förälskelse.

Sinnlighet

Sexscenerna är till största delen baserade på syn och känsel och fokuserade på akten. Något enstaka stön, dunkande och skrik förekommer.

Intellekt och kropp

Fördelen med en deckare är att det finns en bakomliggande historia att knyta sexscenerna till. Det ger möjligheter till att ge något till både intellektet och kroppen.

Dialog

Det förekommer dialog under sexscenerna:

”Snälla, kan du inte komma upp till mig?”

När han inte svarade lyfte hon på rumpan så att hon tryckte skötet mot hans ansikte.

”Passa dig så att jag inte biter dig”, sa han och skrattade.

(s. 115)

Miljöbeskrivning

Miljöbeskrivningen är minimal. Bara det som behövs för att möjliggöra sexet beskrivs.

Hon placerade honom på toalettstolen”

Hon lockade honom med att puta på rumpan där hon stod lutad över handfatet.

(s. 115)

Språk och ordval.

Språket får en del kritik i recensionerna och är också enkelt som det påpekas. Men, flera kommenterar att de gillar det enkla språket därför att det är rakt på.

I sexscenerna är språket ofiltrerat kuk, fitta, blygdläppar, ollon, stånd och så vidare. Både sexbrottslingens och älskarens könsorgan beskrivs som enorma. Ordvalen känns passande utifrån den råa handlingen och hur karaktärerna beskrivs som trasiga.

Ordet ”hårt” upprepas ett antal gånger.

”Du gillar det hårt, då ska du få det hårt”

Han höll ett hårt grepp om hennes höfter och smällde till henne på ena skinkan. Det sved till men samtidigt körde han in kuken i hennes våta värkande kön att hon glömde bort allt. (s. 116)

I utdraget ovan är det svårt att gissa om det är sexualbrottslingen eller älskaren som agerar, vilket troligen också var författarens avsikt.

Detaljnivån

Precis prosa som ger insikter om den mänskliga naturen

Detaljnivån är tillräcklig, men inte överdriven, när det gäller det fysiska i sexscenerna, men i övrigt ges inte många detaljer. Som pornografi brukar vara är den explicit i detaljerna men kunde vara mer målande och precis i hur detaljerna gestaltas. Prosan ger inga insikter om den mänskliga naturen

Trovärdighet

Författaren tar inte ut svängarna i sexscenerna så trovärdigheten är hög. Det känns realistiskt, och flera av recensenterna till boken kommenterar sexscenerna som ”heta”.

Överraskningar

Sexscenerna är konventionella och bjuder inte på några överraskningar, varken i handlingar, dialog, insikter eller språk.

Vad andra tycker

En debutroman som sönderfaller i tre genrer: erotik, romantik och deckare. När sexet ska till stannar handlingen upp och det blir en ny startsträcka för att få igång den kriminella spänningen. En smula romantik fungerar som lim. Susanne Ahlenius kan både skapa spänning och skildra sexualitet. Frågan är hur många läsare som vill ha explicita sexscener mitt i brottsutredningen? Lite intressant att tidigare förekom sånt i kioskdeckare som lästes av män. Nu riktar sig deckarsex även till kvinnor.
/ Trelleborgs Allehanda

Susannes bok börjar helt klart erotiskt, men hon har även kärlek med i sin bok och det är här boken vinner enligt mig. Susanne lyckas bygga upp en helt fantastisk känsla i sina kärlekshistorier. Sedan hade väl jag föredragit ett smaskigt triangeldrama.  … Det är hur som helst en läsvärd bok. Susanne skriver bra; lättläst, hög närvaro hos karaktärerna och bra gestaltning. Även jag, som inte gillar deckare, gick igång på det här då kärlekshistorierna och romantiken får lika stor plats som deckargåtan. Och jag kan bara gratulera Susanne att vara först i Sverige om att skriva en erotisk deckare. (Lerignon, 2014)

Den här boken klassas som erotisk deckare och det är inte något jag brukar läsa. Men efter att ha hört så mycket om den här serien så var jag tvungen att läsa jag också. Ett väldigt bra beslut verkade det som för jag fastnar direkt. Historien och språket är väldigt enkelt och rakt på och det gillar jag. Det är inget krångel utan allt flyter på bra. De erotiska inslagen tar inte över utan det blir lagom pirrigt och det känns bra invävt i handlingen. Så tror inte att du bli överöst med sexscener om du läser den här för Susanne har hittat en perfekt blandning av både spänning och erotik. / Maddes bokblogg

Några röster från goodreads där den fått betyget 3.3 av 5 (54 av 57 kvinnliga recensenter):

Ehm, läste den mest för de erotiska scenerna samt för att den utspelade sig i London. De erotiska scenerna är tillfredställande, absolut. Resten? Not so much. Platta tråkiga karaktärer, miljön är trist beskriven vilket blir en besvikelse för med Londons miljö finns det mycket att arbeta med. Upplösningen var även den en besvikelse. MEN, är ditt liv lite grått och tråkigt? Saknar det passion? Då är denna bok en utmärk verklighetsflykt. / Maria

Spännande deckare som utspelar sig i mysiga London. Poliserna Alice och Tyler har en svår nöt att knäcka när de jagar en brutal seriemördare. Ingen går säker, allra minst Alice. Och vem kan man egentligen lita på? Karaktärerna är bra beskrivna, och man kommer lätt in i boken och vill hela tiden veta hur det går. Jag rekommenderar verkligen denna bok! / Anna

En deckare med erotiska inslag är precis vad jag gillar, fartfyllt och älskar karaktärerna Alice och Tyler. /Agnetha

Annonser